Első körben nézzük meg a váltók típusait és röviden a legfontosabb jellemzőiket és az előforduló problémákat.


- DQ200 DSG

7 sebességes DSG kettős száraz tengelykapcsolóval. Ezeknek a sebességváltóknak köztudottan sok problémája van, különösen az elődjéhez, a DQ250-hez képest.

A DQ200 (0AM) DSG sebességváltó a DQ250 (02E) továbbfejlesztése . A DQ200 fejlesztése során a VAG fő prioritása az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentése volt. Kifejezetten 250 Nm motornyomatékkal rendelkező járművekhez tervezték, mint például a Polo, a Golf, a Passat és a Touran. A DQ200 (0AM) volt az első 7 sebességes DSG sebességváltó, amely száraz, kettős tengelykapcsolóval volt felszerelve és elöl keresztirányban építették.

 

- DQ250 DSG (02E/0D9)
 

Az első DSG sebességváltót, a DQ250 (02E) az első sorozatgyártású váltó, melyet a Golf Mk4 R32 2003-as bevezetésekor mutattak be. A tervezés során a VAG a kézi és az automata sebességváltó előnyeit egy teljesen új sebességváltó-generációba ötvözte. : a közvetlen sebességváltó (DSG). Kifejezetten VAG járművekhez tervezték, amelyek motornyomatéka legfeljebb 350-380 Nm, mint a Golf sportosabb változatai (GTI és R modellek).

 

- DQ380/DQ381 DSG
 

A DQ380 (0DE) DSG-t 2015-ben vezették be a kínai piacra, mint a DQ500 kisebb változatát . A 0Q azonosítójú DQ500 megalapozta az új sebességváltó modell kialakítását és működését. A DQ380-at kifejezetten olyan első kerekű meghajtású autókhoz tervezték, amelyek motornyomatéka legfeljebb 420 Nm, mint a Golf 7 GTI és a VW Magotan/Passat.

Az üzemanyag-fogyasztás és a CO2 -kibocsátás folyamatos csökkentésének célja szükségessé tette a VAG számára, hogy ennek az erőátvitelnek hatékonyabb változatot dolgozon ki az európai piac számára. Ennek eredményeként 2017-ben bemutatták a DQ381 (0GC) sebességváltót. Olyan elülső és összkerék-meghajtású autókhoz tervezték, amelyek motornyomatéka legfeljebb 420 Nm, például az Arteon, a Golf 7.5R és az Audi S3 facelift.
 

- DQ500 DSG
 

A DQ500 (0BT) sebességváltót a VAG a DQ200 és DQ250 sebességváltók tapasztalatai alapján alkotta. A DQ500 kettős kuplungos technológiát tesz lehetővé nagyobb járművek számára, nagy teljesítményű motorokhoz, akár 600 Nm-ig.

A DQ500 (0BT) első debütálása a Transporter (T5) 2009-es modellel jött. Ezt követően a 0BH azonosítójú DQ500-at a 2011-es Tiguan modellben mutatták be.

Ezenkívül a DQ500-at (0DL) olyan sportmodellekben használják, mint az Audi RS3 / TT RS.
 

- DL501 DSG/S-Tronic (0B5)
 

A 6 fokozatú DQ250 DSG / S-tronic sikere után az Audi A3 és TT modelleken az Audi AG úgy döntött, hogy a Q5 piacra dobása során még 2009-ben bemutatja saját fejlesztésű S-tronic készülékét, DL501 (0B5) néven A DL501 (OB5) az első 7 sebességes kettős tengelykapcsolós váltó, amelyet hosszanti irányban elhelyezett motorokhoz terveztek, legfeljebb 550 Nm motornyomatékkal, mint az Audi A5, Q5 és A6.

 

ÁLTALÁNOS DSG PROBLÉMÁK
 

A DSG sebességváltónak különféle problémái vannak a vezethetőséggel és a váltási viselkedéssel. Ezek lehetnek szoftver eredetű problémák (erre készültek a visszahívásos frissítések is), vagy hardverrel kapcsolatos problémák.

Ha bármilyen problémát tapasztal keressen minket bizalommal és/vagy foglaljon időpontot diagnosztikára/frissítésre.

Pár általános hiba:

- A DSG sebességváltó lefelé vált, amikor gyorsul („kickdown”), miközben a vezető ugyanazon sebességfokozatban akar maradni

- A DSG sebességváltó véletlenszerűen kihagyja a sebességfokozatokat

- A DSG sebességváltó nem kapcsol át a legmagasabb fokozatra

- A DSG sebességváltó nem vált automatikusan, csak manuálisan („M” mód)

- A DSG sebességváltó menet közben kiugrik a sebességfokozatból

- A DSG sebességváltó szórványosan semlegesre vált, megszakítva a hajtást

- A DSG sebességváltó semleges ("N") helyzetben hajt

- A DSG sebességváltó „D” módban nem hajt simán

- A DSG tengelykapcsolója csúszik

Ezen pár hibán felül előfordulhatnak kellemetlen zajok (zörgő, csörgő jelleggel), rezgések ls réngésok, melyekhez nagy tapasztalat szükséges a hiba megfelelő felismeréséhez.

Ha váltója zajos vagy eddig nem tapasztalt hangot hall érdemes diagnosztikát végezni rajta.

A DSG hibaüzenetei közül a legismetebb a műszerfalon villogó "PRNDS" felirat vagy értesítés az MFA-n. Nagyon sokrétű hiba, mely lehet akár mechatronika, olajnyomással vagy olajszivattyúval kapcsolatos általános hibaüzenet és még jópár egyéb hiba.

Ilyen esetekben - ha egy esetleges ujraindítás után - ha eltűnik a hiba vagy tud közlekedni autójával a lehető leghamarabb diagnosztika szükséges.
 

 DSG KALIBRÁCIÓ/TUNING...

 

Mi is (röviden) az előnye egy jól kalibrált DSG módosításnak?

Segítségével maximalizálhatjuk autónk vezethetőségét, kezelhetőségét és nem utolsó sorban tartósságát és teljesítményét!

Folyamatosan dolgozunk a DSG váltók minél precizebb kalibrációján. Célunk nem csak a lehető legjobban testreszabható szoftveres megoldás, hanem a legjobb tartósság és vezethetési élmény.

Utcai használatra alkalmas - akár Stage 0.5 - szintektől egészen a versenyekre fejlesztett egyedi megoldásokig.

Projektjeink során nagy hangsúlyt fektetünk/fektettünk a DSG váltók tökéletes megértésére, hogy a lehető legjobb megoldásokat tudjuk kínálni ügyfeleinknek is.

Az ECU kalibrációja során gyakran előfordul, hogy meghaladjuk a DSG adta nyomatékkorlátot. Sok cég igyekszik váltómódosítás nélkül a lehető legjobb eredményre a motorvezérlő dekalibrációjával, ami semmiképp nem helyes út.

Ennek magyarázata rendkívül egyszerű. A DSG sebességváltó működése nagymértékben függ a CAN buszon kapott valós idejű motorfutási paraméterektől (legfőképp az "output" nyomatéktól). Anélkül, hogy helyes adatokat kapna a motortól, a sebességváltó vezérlő egység (TCU) számításai hibásak lesznek (vagy korlátozottak) , ami komoly problémákat okozhat a jövőben a tulajoknak/váltónak.

(Ugyan ez a helyzet fennáll akkor is, ha az ECU kalibrációja nem eredményez elég magas output nyomatékot, így hiába módosítják a DSG-t, az nem fogja emelni a szorító erőt a helytelen módosítás miatt. Sajnos nagyon sok ilyen módosítással találkozunk a módosításainkat megelőző "health check"/állapotfelmérő diagnosztika alkalmával).

A DSG-t minden esetben át kell programozni (ha a szoftverben lévő nyomatéklimitet meglépjük (ez egy enyhébb nyomatékú módosítás esetén nem történik meg)), hogy tökéletesen illeszkedjen az új motorjellemzőkhöz. A módosítás teljes kihasználásához (magasabb szint esetén) szükség lesz a váltási stratégia megváltoztatására, a megnövelt nyomatékkapacitás kalibrálására és a megfelelő összeszorító erőre.

 

 Mit is kaphatunk a különböző szintektől...
 

  • OPTIMALIZÁLT D + S + M váltások

Egyedi váltási kalibráció,, amelyek illeszkednek a motorjellemzőkhöz (ECU tuning) a tökéletes le- és felfelé váltáshoz.

  • EMELT NYOMATÉKKORLÁTOZÓK

A hangolt motorok maximális teljesítményének kihasználása érdekében meg kell emelni a nyomatékkorlátozókat. Ez biztosítja azt is, hogy a TCU megfelelően működjön nagyobb nyomatékszinteken és ne legyenek korlátozó tényezők.

  • MEGNÖVELT MAXIMÁLIS ÖSSZESZÚRÍTÓ ERŐ/NYOMÁS

Normál működési tartományon belül és állandó körülmények között a tengelykapcsoló olajnyomása arányosnak tekinthető a tengelykapcsoló nyomatékának kezelésével. Tehát a nagyobb nyomaték kezeléséhez nagyobb nyomásra van szükség!

  • MÓDOSÍTOTT VÁLTÁSI SEBESSÉG

Rendkívül gyors sebességváltás minden DSG módban (vagy csak a kívánt módban).

Kis terhelésnél normál váltási idő, nagy terhelésnél akár 60ms-al gyorsabb váltás!

  • TOVÁBBFEJLESZTETT LAUNCH CONTROL/RAJTPROGRAM

Versenyre optimalizált rajtprogram a lehető legjobb indulás érdekében.

  • MEGEMELT FORDULATSZÁM HATÁROLÁS

Tökéletes egyensúlyt hozunk létre a fordulatszám határolásban az ECU kalibrációja, az autó vezethetősége, az autóban lévő módosítások és az ügyfél kérése szerint.

  • AUTOMATIKUS FEL ÉS LE KAPCSOLÁS DEAKTIVÁLÁSA A MANUAL-BAN

Valós manuál mód létrehozása kézi (M) módban. Nincs több nem kívánt automatikus váltás és "kickdown" a Manual-ban.

  • 1. SEBESSÉGFOKOZAT KI- VAGY VISSZAKAPCSOLÁSA

Az első sebességfokozat újraindításának fő célja a tengelykapcsoló csúszásának csökkentése, ami kevesebb hőtermelést és a tengelykapcsoló kopását eredményezi. Nedves tengelykapcsoló esetén a váltás a korábban történő felváltás a második sebességfokozatra megoldhatja a vezethetőség problémáit.

  • TOVÁBBFEJLESZTETT TENGELYKAPCSOLÓ HŰTÉS

A tengelykapcsoló hűtését az olajáramlás növelésével javíthatjuk. Ez csökkenti a tengelykapcsoló túlmelegedésének és az anyag deformációjának lehetőségét.

  • JAVÍTOTT HŐKEZELÉS

A továbbfejlesztett hőkezelés biztosítja, hogy a sebességváltó mindig a megfelelő hőmérsékleti tartományban működjön és figyelmezteti a vezetőt arra az esetre, ha a DSG eléri a kritikus hőmérsékleteket (túlmelegedés elleni védelem).


 

Bővebben a szintekről
 

A DSG Stage 1 szoftvert úgy készíjük, hogy kizárólag az elengedhetetlen nyomatékkorlátozók módosítását tartalmazza. Ezt a tipusú módosítást leginkább az optimalizált autók esetén javasoljuk, ahol nem szükséges a magasabb nyomaték elérése, de a váltószoftver nyomatékkorlátozása szinte a gyári értéken van.

Erősebbre hangolt jármű esetében a Stage 1.5 szintet javasoljuk, ami további szoftvermódosításokat tartalmaz az elegendő tengelykapcsoló-nyomás eléréséhez és / vagy a jármű teljes potenciáljának felszabadításához!
 

A DSG Stage 2 szoftver az első igazi lépés a sebességváltó teljesítményének növelésében! Ez a szint nagyban javítja autója

teljesítményét az indításkor (Launch control), jobb választ a váltótól gyorsítás esetén, valamint a fel- és lefelé történő váltások is optimalizáltak! Elsődleges cél ezen a szinten a tökéletes teljesítményre összpontosít!
 

A DSG Stage 3 szoftver különösen alkalmas nagy teljesítményű módosítások esetén, mint pl. hibrid turbó konfig. Rendkívül nagy tengelykapcsoló-nyomás érhető el (alkalmazott nyomaték függvényéven)!
 

A DSG Stage 4 kifejezetten nagy turbó setup esetén vagy versenyre javasolt egyedi igények és konfig szerinti módosítással.

 

Ez a poszt mindössze egy rövid áttekintő - ha úgy tetszik útmutató - a VAG DSG világából. A leírtakon kívül nagyon sok más egyedi és különleges problémával is szembe találhatjuk magunkat. Mindezek egyvelege, ami miatt a hibafeltárás nehéz...

A módosítások opciói DSG váltó típusonként eltérőek lehetnek, így kérjük érdeklődj autód/váltód típusának pontos megadásával.

Kérdés/kérés vagy észrevétel esetén írj bizalommal!

Ha teheted oszd meg a cikket, hátha ezzel segítesz egy ismerősödnek, aki épp a váltójához keres megoldást/megoldásokat.

 

Peace

DSP